|
||||||
Журнал «Менеджмент и бизнес-администрирование»
№4 / 2022 Управленческие отношения: факторы влияния, направления совершенствованияВинслав Ю.Б., д.э.н., профессор, действительный член Академии менеджмента и бизнес-администрирования» Аннотация. Рассмотрены теоретические особенности управленческих отношений как взаимодействия субъектов и объектов на всех уровнях экономики. Сформулированы ключевые аспекты данных отношений. Предложены возможные форматы управленческих отношений, а также ряд условий их совершенствования. Рассмотрен комплекс факторов, влияющих на качество управленческих отношений. В числе этих факторов: формы реализации прав собственности; состояние производительных сил общества; реализуемые механизмы формирования управленческих элит. Изложена более детализированная группировка влияющих факторов. Отмечена при этом роль таких факторов, как взаимная ответственность и общность экономических интересов государства и бизнеса. Дана критика зарубежных экономических моделей в контексте задач совершенствования управленческих отношений в российской экономике. Ключевые слова: управленческие отношения, субъекты и объекты, взаимодействие, макроуровень экономики, мезоуровень экономики, сбалансированность интересов, факторы управленческих отношений, собственность, управленческие элиты, социализация экономики. Management relations: Factors of influence, areas of improvement Vinslav Yu.B., Doctor of Economics, Professor, Full member of the Academy of Management and Business Administration Abstract. The theoretical features of managerial relations as the interaction of subjects and objects at all levels of the economy are considered. The key aspects of these relations are formulated. Possible formats of managerial relations are proposed, as well as a number of conditions for their improvement. The complex of factors influencing the quality of managerial relations is considered. Among these factors are: forms of realization of property rights; the state of the productive forces of society; implemented mechanisms for the formation of managerial elites. A more detailed grouping of influencing factors is presented. At the same time, the role of such factors as mutual responsibility and common economic interests of the state and business is noted. The critique of foreign economic models in the context of the tasks of improving managerial relations in the Russian economy is given. Keywords: managerial relations, subjects and objects, interaction, macro-level of economy, meso-level of economy, balance of interests, factors of managerial relations, property, managerial elites, socialization of economy. DOI: 10.33983/2075-1826-2022-4-4-17 Библиографический список
|
||||||